شمیم هدایت

نشریه هیأت رایة الهدی یزد

شمیم هدایت

نشریه هیأت رایة الهدی یزد

حضرت آیت الله خامنه ای در شرح حدیث جلسه چهلم خود، با بیان حدیثی از حضرت امیر المومنین علیه السلام ضمن اشاره به چهار صفت ویژه، همه ضرر و زیان‌هاى جامعه را در اثر این چهار صفت دانستند.
ایشان در این جلسه فرمود: من مواعظ علی علیه السلام: من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: و ما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة و اللجاجة و العُجب و التّوانی. ( تحف العقول صفحه ۲۲۲ ) 

هرکس این چهار صفت را از خود دور کند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‌اندرکاران و رؤسای جامعه، هیچ‌گاه حادثه و واقعه ناخوشایندى، متوجه او نخواهد شد.
۱- عجله؛ بدون تأنّى و دقت، تصمیم‌گیرى کند یا کارى را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است).
۲- لجاجت؛ یکى از مسائل خطرناک و بلاهاى دامن‌گیر، اصرار و پافشارى ناحق، در مسأله‌اى است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعى اتخاذ کرده حاضر نیست عقب‌نشینى کند و لو خلاف آن ثابت شود.
۳- مغرورشدن و خودشگفتى؛ که انسان نقص‌ها و ضعف‌هاى خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد.
۴ - کاهلى و سستى؛ کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن.
بنده، در اثر تجربیاتى که در سالهاى متمادى پیدا کرده ام به این نتیجه رسیدم که این سخن على علیه السلام واقعاً حکمت تمامى است و همه ضرر و زیان‌هایى که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد.

 .

منبع:دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌ سیدعلی خامنه‌ای

  • شمیم هدایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی